Ads

Firstly,Thank you for your time reading my blog.

Enjoy reading.. and if got something to says just leave a comment.. >_<"
Dont forget to be my follower..!! =)
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Monday, January 10, 2011

Problem!! Problem!!

-KTMB-

Semenjak ak telah ditawarkan melanjutkan pelajaran ke selatan tanah air,ak sering menggunakan khidmat KTMB sbgai pengangkutan untuk balik ke universiti. Semenjak 3-4 bulan yg lepas pihak KTMB mewawarkan Coach Wanita khas untuk wanita sepanjang masa..mlah untuk membezakan lagi coach itu dgn coach2 yg lain,coach itu telah di hiaskan dgn pelbagai sticker bewarna pink dan ade sebhgiannyer coach itu di cat kan berwarna pink..tetapi semua usaha2 yg telah dilakukan oleh KTMB tu seperti hiasan semata2. Tiada langsung kegunaannya di mata org awam. Tidak dinafikan ade yg betul2 bertanggungjawab dgn isu ini. Sbgai contoh,kebetulan masa ak nk balik ke johor tempoh hari,ade sorg mamat nie terslh masuk coach wanita...tp keratapi da jln..dia pndai cri jln nk ke coach sblah gne pntu tepi yg mghubungkan coach2 keretapi yg len..
Tp... ade certain2 mamat waktu ak nek keretapi dari Bangi nk menuju ke Bandar Tasik Selatan dia siap bley rebut2 lagi ngan wanita2 yg ade kat situ termasuk la ak kan..boley plak dia cop2 seat utk mmber2 dia. Bengang tahap gaban betul ak tyme tu.. sbr je la..

So,hope sgt2 ade la ways tuk solve problem nie..bkn ape kan...program nie da bgus siap bley prevent dri gejala Raba meraba nie..tp tu la tak de penguatkuasaan lgsg!
Ade la ways2 yg ak pk elok dilaksanakan...
  • Pertama, kamera pengawasan harus dipasang di dalam tren KTMB yang aku rasa bukan sahaja dapat mengurangkan masalah gangguan seksual, tetapi juga aksi-aksi pasangan, penyeluk saku dan sebarang salah laku.
  • Kedua, butang keselamatan dipasang di bahagian yang mudah dicapai seperti butang loceng di dalam bas awam di mana butang keselamatan itu dapat memberitahu pegawai keselamatan bertugas untuk bersedia ke koc berkenaan dan membantu.
  • Ketiganya, pegawai keselamatan harus ada untuk memastikan tiada lelaki memasuki koc wanita, ini kerana kewujudan koc ini tidak berfungsi sepenuhnya malah tanpa pemantauan sebenarnya koc wanita terdedah kepada bahaya kerana salah seorang daripada kumpulan lelaki yang memasuki ruangan ini mungkin berniat jahat dan tiada ‘hero baik’ yang telah memasuki tren wanita untuk menyelamatkan keadaan.
Diharap2 la pasnie ade peningkatan kat KTM tu...
-Pondan-

-Tak tau malu btol! -

No comments:

Post a Comment

get this widget here